A MLM cégek általánosan két lapvető nehézséggel küzdenek:
- Hogyan tudjanak minél több ember számára az egyéni siker szinonimájává válni?
- Hogyan tartsák meg azokat a vezetőket, akiknek az eddigi eredményt köszönhetik, s hogyan legyen még több ilyen kvalitású ember a hálózatban.
Az unilevel hálózatok legnagyobb kihívása az egyes emberek motiválás és oktatása, mivel a beáramló emberekkel egyénileg foglalkozni, egy létszámon túl, fizikai képtelenség, nem fér bele az időbe. Erről a részletesen lesz szó nemsokára.
A másik lassító tényező, hogy a legjobban működő eladási módszer a messziről jött ember használata, amikor egy tapasztalt, de a jelölt számára ismeretlen ember tart bemutatót. A véges idő elosztására a tapasztalatok azt mutatták, hogy annak kell segíteni, aki önállóan is hoz be embereket, ezért a kevésbé aktív emberek előbb-utóbb kihullottak a rendszerekből. Ennek orvoslására jöttek létre az első bináris rendszerek.
A bináris fa
A fogyasztókat a visszatérítési rendszerhez kapcsolódva egy elágazó struktúrában helyezik el. Ezt egy fa gyökeréhez lehet hasonlítani, mely fentről lefelé nő, s minden regisztráltnál a gyökerek kettéágaznak, lesz egy jobb és egy bal oldali ág. Attól függően, hogy a rendszer mit tart kívánatosnak, lehet csak a két szélére tenni az embereket, vagy a belső elágazásokra is lehet embereket elhelyezni, pénzt téve mindenki zsebébe.
Ennél az elrendezésnél az emberek helye kötött, ha hozok 3 embert, akkor a harmadik emberem csak az első kettő közül valaki alá kerülhet. Vagyis az én munkám eredménye (a harmadik ember), közvetlen eredményként jelenik meg az első két ember közül az egyik alatt, tehát az én harmadik emberem közvetlen bátorítja az egyik korábbi partnerem.
Ezen struktúráknak viszont olyan sok buktatója van, hogy alig találni olyan céget, mely hosszú távon tisztán bináris rendszerben képes működni. Egyébként sok átverés is ezen rendszerekhez kapcsolódik, s lett ezért az MLM a csalás szinonimájává is világszerte.
A feltöltődés mítosza
Sok olyan rendszer van, mely arról beszél, hogy az embereket egymás után feltöltésre használja, s minden belépő (választásodtól függően) a jobb vagy bal oldalon a legközelebbi szabad helyet tölti fel, vagy egyszerűen a sorokban balról jobra haladva helyezik el az embereket.
Ennek kapcsán több helyen is kilóg a lóláb:
- Az ilyen rendszer olyan embert fog javarészt támogatni, aki relatíve kevesebbet tett le az asztalra, mint más
- Egyetlen marketingtervben sem hallottam, hogy egy ilyen rendszerben egy újabb sor feltöltése pontosan egy emberrel többet igényel, mint az egész addigi hálózat. Pedig ezen rendszerek növekedése pont ennek köszönhetően előbb-utóbb csökkenni fog.
- nem lehet végtelen számú embert betenni egy ilyen rendszerbe, mert a 32. sort is feltöltve több, mint 8 milliárd pozíció kell betölteni a rendszerben.
A 10 % mítosza
Több olyan hálózat van, mely a sorokat töltögeti, s azt mondja, hogy a kisebbik láb forgalmának 10 %-át kifizeti. Alaposabb vizsgálattal kimutatható, ha teljesen feltöltök két oldalon 11 sornyi embert, avval a bevétel 50 %-át ki fogom fizettetni. Evvel csupán az a gond, hogy ehhez csupán 4000 ember kell, s ennyi balekot bárki talál, ha nagyon akar. Aki a csúcson van, az vastagon jól jár (a befizetett összeg 200-szorosát kapja), az első néhány sor még keres vele rendesen, de a többiek aprópénzt vagy semmit nem keresnek a bulin.
Ennek kiküszöbölésére szokták azt mondani, hogy a regisztrált két helyre kerülhet:
- vagy a fán lefele haladva mindig jobbra tartva az első szabad helyre.
- vagy a fán lefele haladva mindig balra tartva az első szabad helyre.
Az ilyen pozíciókat nevezik külső élnek, ami azt eredményezi, hogy mindenkinek lesz egy közös és egy egyéni lába. A közös lábra kap felülről is embert a hálózati tag, a másik (egyéni) oldalra pedig egyénileg építkezik a saját csapatával.
A szolgáltatás mítosza
Szolgáltatást árulni a neten MLM rendszerben akkora üzlet, hogy összesen egy olyat láttam, ami egy-két évnél tovább bírta. Ezeket tipikusan binárisban árulják, s folyamatos bukások kísérik. Aki egyet-kettőt látott már, az semmin nem lepődik meg, ha ilyen céggel akad dolga. A Zeek Rewards ezen sor egyik, de egyáltalán nem egyedülálló képviselője
Egy törpe kengururól (Skippy) elnevezett rendszerrel talált meg tegnap egy kedves hölgy. Olyanokat mondanak, hogy a fejemet fogtam. Ennyire nem lehet valami brutálisan rossz. Most nem mennék bele a részletekbe - majd egy külön posztban-, de az egyik szintnél nincs meg a kifizetés fedezete, s ebből adódóan a cég be fog dőlni háromnegyed éven belül.
Pozíciós visszaosztás.
Ez talán a bináris rendszerek egyik olyan módja, amivel nem lehet elszállni a kifizetések során. Azt mondom, hogy a termék árának felét vissza osztom mélységekre felbontva, mondjuk 10 mélységig adok 5-5 százalékot, vagy az első háromnál 10-10 százalékot, és utána még tíz mélységig 2-2 százalékot. Ha ezt összeszámolom, akkor maximálisan az első esetben a termék árának százszorosát, a második esetben 326-szorosát kereshetem meg.
Itt két fontos dolgot kell alaposan megérteni
- Ezek a pénzek maximumok, azaz, bármit teszek, ennél többet nem fogok keresni (mondjuk havonta).
-Ezek csak elméletben léteznek, ez első esetben durván 2000, a második esetben 16000 emberről beszélünk. egy 50-80 dolláros termék esetén egy kétezer fős csapat vezetője tuti nem fogja beérni 5-8000 dollárral. Más hálózatban egy ekkora vezető durván ennek három-négyszeresét meg tudja keresni.
Az egésznek viszont a nem aktív regisztráltak a legfőbb kerékkötői. Ezért használják a sorok feltöltését, ami ezt némileg ellensúlyozza. Ugyanis egy inaktív pozíció alatt az összes elméleti visszatérítési lehetőség is elveszik, ami a fentebbi pozíciók számára veszteség.
Gyakran ezek miatt azt mondják, hogy a rendszer kihagyja azt az embert, aki nem aktív, s feltolja a hálózatot. Ezzel viszont az jár rosszabbul, akinek tele van a táblája, mert mindenki aktív, s nem tolódik fel neki a tábla egyik, másik része. Ugyanis egy ilyen feltolódás kétszer annyi kifizetési pozíciót hoz létre, mint amit pótolni akarnak magával a feltolással...
Utolsó kommentek